PREDSTAVLJAMO DOMAĆE KOMPANIJE „CHRONO doo“
Žena je nezaustavljivi uragan
"Žene nedovoljno koriste svoje prirodne kapacitete. Potkovana znanjem i argumentima, upakovana s mašnicom od šarma i osmehom, sa intuicijom, logikom i organizovanošću koje prirodno posedujemo, ona može mnogo" - kaže Valentina Bogdanović, vlasnica leskovačke firme
Kompanija “CHRONO doo” iz Leskovca osnovana je u martu 2018. godine. Bavi se proizvodnjom i pakovanjem prehrambenih proizvoda, a zapošljava osobe sa invaliditetom. Vlasnica i direktorka Valentina Bogdanović je diplomirani inženjer prehrambene tehnologije, tehnolog hrane. Pored ostalog, bila je i izvršni direktor Regionalnog centra za podršku i promociju izvoza u Leskovcu, a kao projektni menadžer u udruženju građana „Edukacioni centar“ osmislila je i realizovala veliki broj projekata iz ekonomskog razvoja. U oktobru mesecu, Valentina je bila nominovana među najuspešnije preduzetnice godine, po izboru Udruženja poslovnih žena Srbije.
-Mi smo još na početku i još uvek nam je jako teško – ističe Valentina i nastavlja:
-Do sada smo imali gomilu početničkih problema, koji nisu bili usmereni ka opremanju i postavljanju proizvodnje ili na pronalaženje adekvatnih radnika, što je realno najčešći problem u prve dve godine postojanja. Mi smo se saplitali pri snalaženju u poslovnom svetu, sa trgovcima pre svega, u kome ne funkcionišu naši, pre svega moji životni, a i poslovni principi. Sitna slova u ugovorima, neodržana reč, tapšanje po ramenu bez iskrenog mišljenja... Moji saradnici razmišljaju na isti način. Trudimo se da izgradimo dobru reputaciju, da komuniciramo sa kupcima, bili oni mali ili veliki, iskreno i pošteno. Ako je to neko prepoznao, to je naš uspeh. Mi polako ali sigurno rastemo i kao firma i kao porodica, sa čime se ponosim.
Postoji li formula uspeha ?
-Još je nisam otkrila, ali se nadam da će iskrena i poštena saradnja, kao i kvalitetan proizvod, što je za nas na prvom mestu, dovesti do uspeha. Nisam sigurna ni da li ću prepoznati uspeh ako do njega dođemo. U stvari, različito sagledavanje uspeha je moj problem. Ako uspemo da se dobro pozicioniramo na tržištu i dostignemo adekvatni nivo prepoznatljivosti, to će realno dovesti do povećanja prodaje, do stvaranja uslova da proširimo proizvodnju, da uvedemo nove proizvode, zaposlimo nove radnike, a to je uspeh kakvom težim. Ukoliko dođe do izvoza, na koji smo spremni od prvog trenutka, to će već biti dodata vrednost.
Ove godine izabrani ste među najbolje preduzetnice po izboru Udruženja poslovnih žena Srbije („Cvet uspeha za ženu zmaja“). Šta za Vas lično znači ovo priznanje ?
-Za mene lično najveći utisak je ostavila preporuka od mojih radnika / saradnika. Poruka da sam ja “Zmaj” u njihovim očima je nagrada kojoj nema ravne. E, kad se na osnovu takve priče nađete među onakvim iskusnim, jakim i uspešnim ženama, onda je osećaj neopisiv. Kruna uspeha nakon više decenija rada na različitim frontovima! To je dokaz da sam za poslednji poslovni poduhvat u svom poslovno bogatom i raznolikom životu, izabrala pravu stvar. I nadam se da ću s osmehom ostati na ovom putu do penzije ili bar malo duže, okružena ljudima koji me poštuju, vole i smatraju me svojim članom porodice.
Valentina Bogdanović
Koji su planovi za budućnost ?
-Planiram da pre svega iskoristim sve proizvodne kapacitete, jer posedujemo profesionalnu opremu industrijskih kapaciteta koja trenutno radi sa svega oko 20% iskorišćenja. Onog trenutka kad se pozicioniramo na tržištu i kad postanemo prepoznatljivi, planiram uvođenje novih proizvoda iz segmenta zdrave hrane, koji će takođe biti posebni i jedinstveni na našem tržištu. E, tek iza toga možemo da razmišljamo o izvozu.
A možde sve bude išlo drugim redosledom?!
U svakom sliučaju, plan je da za pet godina budemo stabilna samoodrživa firma koja zapošljava petnaestak radnika, radi u dve smene i poseduje prepoznatljiv brend kako u zemlji tako i u inostranstvu.
Preduzetnice u našoj zemlji se suočavaju sa mnogim problemima. Kako biste ocenili trenutnu poslovnu klimu i šta učiniti da se stvore povoljniji uslovi za poslovanje privatnih preduzeća ?
-Privatna preduzeća u Srbiji se generalno bore za svoje mesto na tržištu. Naravno, mislim na - uslovno rečeno - mlada i mala proizvodna preduzeća. Iz ličnog ugla, sa akcentom na socijalna preduzeća koja u Srbiji nisu definisana, nisu pokrivena zakonskim okvirima (ona prosto ne postoje, a zapošljavaju teško zaposlive osobe koje su takođe nevidljive poslovnom svetu), poslovna klima je više nego jeziva. Postoje mnogi modeli u svetu koji su adekvatni, a koje je moguće primeniti i kod nas, ali ih ne treba prepisati već uskladiti sa aktuelnim stanjem.
Kao vlasnica preduzeća za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavnje osoba sa invaliditetom, moram da priznam da država brine o nama, ali i tu bi se moglo štošta menjati.
A kad su poslovne žene u pitanju (tu imam prilično jasan stav), izražavam sledeće mišljenje: Žene nedovoljno koriste svoje prirodne kapacitete. Potkovana znanjem i argumentima, upakovana s mašnicom od šarma i osmehom, sa intuicijom, logikom i organizovanošću koje prirodno posedujemo, žena je nezaustavljivi uragan. Zmaj!
Šta biste poručili ženama koje se odluče da uzmu svoju sudbinu u svoje ruke i postanu preduzetnice ?
-To zavisi od tipa žene. Ja ne znam drugačije. Čitav život sam stvari držala u svojim rukama. čak i kad sam radila za druge. Nema odustajanja u životu. Ako ti se ne dopada trenutna situacija, idi dalje. Nema stajanja! I najbolja ideja može da se izjalovi. Najbolji plan da ispadne promašaj. Zato idi dalje. Daj mašti na volju i uživaj u životu, a s obzirom na to da je rad veliki deo života, uživaj u radu – zaljučuje Valentina Boganović u razgovoru za “Net Magazin”.
(21.12.2020)