PREDUZETNICI LJILJANA KARAKLAJIĆ
Ponosna na blistavu reputaciju
U Srbiji je teško na pošten način izgraditi uspešan biznis i pri tom imati pozitivan imidž u javnosti, a mi u kompaniji D-Express uspeli smo u tome * Težimo da klijentima pružimo vrhunsku, profesionalnu uslugu * Budućim preduzetnicima poručujem da budu strpljivi, vredni i uporni i to će im se isplatiti
Ljiljana Karaklajić - to je ime koje se u svetu biznisa izgovara sa poštovanjem. Kako i ne bi, kada je reč o jedinoj ženi u Evropi vlasnici "brze pošte"! Za svega osam godina poslovanja njena kompanija D-Express stekla je ogroman broj klijenata, zaposlila više stotina radnika i postala brend. Uspesi nisu plod neke slučajnosti, već ozbiljnog i odgovornog rada. O sadašnjem trenutku ove kompanije u ekspanziji i poslovnom ambijentu u Srbiji razgovarali smo sa gospođom Ljiljanom, koja je i pored brojnih obaveza našla vremena za čitaoce "Net Magazina".
* Poštovana gospođo Karaklajić, Vaša kompanija D-Express d.o.o. izgradila je zavidnu reputaciju. Kada se sada osvrnete na put koji ste prešli, šta biste izdvojili kao ono čime se najviše ponosite?
-Svi znaju kako je u Srbiji teško na pošten način izgraditi uspešan biznis i pritom imati dobru reputaciju u javnosti, među klijentima, dobavljačima, zaposlenima. Sama pomisao da sam to uspela čini me ponosnom. Bilo je tu mnogo manjih i većih pobeda koje sam izvojevala i sve su mi donosile podjednaku satisfakciju. Međutim, ono na šta sam najviše ponosna jeste činjenica da ni jednom, u toku osam godina poslovanja ove firme, uprkos brojnim poteškoćama i preprekama na koje smo nailazili (posebno u početku poslovanja) nismo kasnili sa isplatama zarada. Svaki radnik u D-Express-u zna kada može očekivati platu, može se osloniti na taj datum i dalje organizovati svoj kućni budžet, sa sigurnošću da neće biti izneveren. Mislim da smo po tome, nažalost, još uvek u manjini u odnosu na celo tržište.
* Profesionalnost je Vaš zaštitni znak, klijenti Vas prepoznaju. U čemu je formula uspeha?
-Ne bih rekla da postoji posebna formula, ali ono što je bitno jeste konstantan rad i usavršavanje. Meni lično, kao i mojim kolegama na kancelarijskim poslovima, lako je da budemo profesionalni, ali radno mesto kurira je mesto gde je najteže, ali i najvažnije zadržati profesionalnost. Oni svaki dan rade sa mnogo ljudi, različitih socijalnih struktura, pod stresom su i nailaze na raznorazne situacije pa je ponekad pravi podvig zadržati profesionalan stav. Da bi se postigao zadovoljavajući nivo njihove profesionalnosti potreban je dugotrajan rad i strpljenje, ali to je nešto čemu težimo i na čemu radimo. Želimo da klijent od prvog kontakta sa našom kompanijom shvati da vrlo ozbiljno pristupamo ovom poslu, da ulažemo i trud i rad kako bismo im pružili vrhunsku, profesionalnu uslugu.
•Vi ste 2014. dobili priznanje Brzorastući preduzetnik godine u izboru koji organizuje kompanija EY (Ernst & Young). Koliko se, po Vašem mišljenju, posvećuje pažnje preduzetništvu u Srbiji?
-Mislim da se preduzetništvu u Srbiji još uvek ne posvećuje dovoljno pažnje, ali u zadnje vreme vidim pomake u tom pogledu. Na nama, koji smo već ostvareni preduzetnici, je da se borimo da popravimo stanje i da nekim budućim generacijama olakšamo početke, a i kasniji razvoj biznisa.
•Preduzetnici u našoj zemlji suočavaju se sa mnogim problemima. Kako biste ocenili trenutnu poslovnu klimu i šta učiniti da se stvore bolji uslovi za poslovanje privatnih preduzeća?
-Poslovna klima nije najsjajnija i postoji dosta stvari koje bi se mogle učiniti kako bi se stvorili bolji uslovi za poslovanje. Da počemo od smanjenja nameta koji su neopravdano i po nekoliko puta veći za pravna nego za fizička lica. Kao jednostavan primer mogu navesti koštanje električne energije – ne vidim razlog zašto je preduzeća ne bi plaćala po ceni po kojoj je plaćaju ostali građani. To je ista struja, trebalo bi isto i da košta. Moglo bi se razmotriti davanje subvencija domaćim preduzećima koja tek kreću sa radom, a ne isključivo stranim investitorima. Postoji tu mnogo malih stvari koje bi mogle da se učine, bez neke veće štete po budžet države, a koje bi mnogo značile u poboljšanju poslovne klime.
•Šta biste poručili mladim ljudima koji se odluče da uplove u vode privatnog preduzetništva?
-Poručila bih im da dobru ideju pretoče u odličan biznis plan, budu uporni, ali i strpljivi. Nepovoljniji uslovi koje će od banaka dobijati s’ početka će biti nadomešteni kasnije, kada se pozicioniraju na tržištu i kada budu bili u mogućnosti da postavljaju svoje uslove. Nikada ne treba biti u potpunosti zadovoljan postojećom situacijom, ma koliko ona dobra bila. Uvek se može bolje i više. Treba shvatiti i da se uspeh ne postiže preko noći i da je za sve potrebno vreme. Učiti, gledati šta se dešava u branši na svetskom nivou i inovirati. Možda čak i najvažniji savet je da uvek drže širom otvorene oči, jer se nikad ne zna iz kakve se svakodnevne komunikacije može roditi poslovna saradnja – zaključuje gospođa Karaklajić.
(01.02.2016)