PREDSTAVLJAMO  USPEŠNE  PREDUZETNIKE   ZORAN  DUNĐERSKI  EKOSAN d.o.o.

 

Proizvodnja  je  motor  razvoja

 

Samo realna proizvodnja stvara dodatu vrednost – geslo je Zorana Dunđerskog. Ovo je posebno bitno istaći jer u Srbiji danas zaista nema mnogo onih koji nešto prozivode, mnogo je više trgovaca tuđim proizvodima. Gospodin mr Dunđerski je istrajao na svom putu i od 1989. godine, kada je osnovao kompaniju EKOSAN, posle mnogo truda pošlo mu je za rukom da formira uzornu porodičnu firmu koja je vremenom narasla, pa sada važi za apsolutnog lidera na domaćem tržištu u oblasti poslovanja kojom se bavi.

Kompanija EKOSAN posluje u oblasti sanitarne zaštite i proizvodnje ekoloških sredstava za ličnu zaštitu ljudi i materijalnih dobara od štetnih organizama. EKOSAN je organizovan u četiri organizacione celine: proizvodnja, DDD usluge, distribucija biocidnih i veterinarskih proizvoda, edukativni centar. Sa zaposlenima, od kojih su preko 50% visoke stručne spreme, EKOSAN danas proizvodi oko 120 proizvoda koji su svi registrovani i patentirani kao vlasništvo preduzeća!

-Skroman i uplašen početak privatnog biznisa, kako se često kaze оne-man show” u vremenima kada se privatna inicijativa često poistovećivala sa nečasnim radnjama, danas je ružan san, аli i ključni motiv da se dokažete i pokažete da realnost može i mora biti drugačija i bolja. Posle skoro tri decenije pokazuje se da smo bili na pravom putu, a taj put bio je najbolji put opstanka i zdravog napredovanja preduzeća – ističe gospodin Zoran Dunđerski u razgovoru za “Net Magazin” i nastavlja:

 

-Sve muke, odricanja , borbe sa vetrenjačama se zaboravljaju kad samo pogledate oko sebe; šezdesetak stalno zaposlenih ljudi koji imaju sigurnost i stalni izvor prihoda, proizvodnja SOPSTVENIH proizvoda koji iziskuju visoku stručnost zaposlenih, veoma ozbiljne EU uslove rada, stalni rast bruto proizvodnje,  izvoz i stalne inovacije u  razvoju novih proizvoda. Danas EKOSAN ima sopstvene proizvodne pogone (Leštane), poslovni objekat i Distributivni centar (Zemun), nekoliko desetina auto transportnih vozila i poslovne procese koji su sertifikovani i akreditovani od strane velikog broja relevantnih domaćih i inostranih tela i organizacija (Quality Austria, DQS, Agencija za akreditaciju zdravstvenih ustanova Srbije…itd), a sve je počelo iz stana i sa jednim starim polovnim karavanom…

 

* Ističete se kvalitetom, klijenti Vas prepoznaju. U čemu je formula uspeha?

-Početak i razvoj proizvodnje bio je u vremenima kada u Srbiji nije bilo moguće naći dobru i kvalitetnu robu. Ako si hteo nešto lepo i kvalitetno morao si da ideš kod švercera ili da odeš u inostranstvo. I to je zacrtalo našu proizvodnu politiku, stvarati ono što fali ovoj zemlji, ali da po kvalitetu ne zaostaje za dičnim Zapadom. Stvorili smo naš interni razvojni tim, povezali se sa vodećim istraživačkim i kontrolnim institucijama iz Srbije (VMA, Veterinarski fakultet, Poljoprivredni fakultet INEP), radili na stvaranju sopstvenog kadra (zbog specificne vrste proizvoda) i uporno se dovijali da opstanemo na tržištu. Bilo je veoma, veoma teško opstati sa domaćim proizvodima pa čak i kada smo izašli iz izolacije. Ali vremenom je EKOSAN postao zaštitni znak za kvalitet i efikasnost, ali smo takođe poznati i po razumnim cenama.

 

* Kandidat ste za nagradu PREDUZETNIK GODINE koju uručuje kompanija EY (Ernst & Young). Šta za Vas lično znači ovo priznanje?

 

-Sama kandidatura za PREDUZETNIKA GODINE (Ernst & Young) potvrdila je da su naši tvrdoglavi napori da se razvije i održi domaća proizvodnja  bili pravo  i jedino rešenje razvoja EKOSAN-a, jer smo stvorili gamu biocidnih i ostalih proizvoda koji kvalitetom ne zaostaju za  EU robom. U izvoznim naporima u jugoistočnom regionu  glavni konkurent bila nam je roba iz EU, ali smo uspeli da se ipak zadržimo  i opstanemo i na takvim tržištima. Biti kandidat za PREUZETNIKA GODINE samo potvrđuje da su strpljivo sprovođenje osnovne politike firme, ipak, bile pravi put razvoja preduzeća na duže staze i da su mnoga odricanja bila vredna postignutih rezultata.

 

Za nas kao preduzeće, i za mene lično, od posebnog je značaja i činjenica da je žiri sastavljen od prethodnih dobitnika nagrada. Ovakav sastav žirija u potpunosti omogućava realno sagledavanje svih kandidata, od strane ljudi koji su prošli kroz iste ili slične izazove tokom svojih karijera.

 

* Preduzetnici u našoj zemlji suočavaju se sa teškim problemima. Kako biste ocenili trenutnu poslovnu klimu i šta učiniti da se stvore bolji uslovi za poslovanje privatnih preduzeća?

-Nažalost, poslovna klima u oblasti proizvodnje na ovim prostorima nikada nije imala značajniju pomoć odgovarajucih institucija. Nedostatak novaca, komplikovani i zastareli zakonski akti, nestabilno tržište i slično najviše pogađa proizvodnju, jer ona se razvija i planira na duži rok. A proizvodnja je motorna i prava stvar razvoja svake države! Proizvodnja ne sme da bude deo politike - ako postoje neka sredstva za “finansiranje proizvodnje gubitaka” moglo bi se, bar malo, odvojiti i za domaću, dokazanu proizvodnju. Visokoobrazovani kadar bi trebalo zadržati  u zemlji i njihovo znanje “unovčiti” preko razvoja sopstvenih proizvodnih tehnologija, a ne prodavati strancima za džabe. Takođe, ulaganje / investiranje novca u domaća preduzeća se na duže staze uvek više isplati nego to činiti sa stranim firmama koje su ovde dok ima zarade, a svaki veći problem se rešava ucenama ili zatvaranjem firmi. Nažalost, u svetu imate brojne primere da intezivni rast BND najviše zavisi od domaće industrije i da su strane investicije “slamka” za kratke staze.

 

* Šta biste poručili mladim ljudima koji se odluče da uplove u vode preduzetništva?

-I za kraj najteže pitanje!  Morao bih prvo znati kako da objasnim mladima (i mojoj deci) zašto mi je trebalo tri decenije da stvorim sve ovo… Za to bi mi trebala velika pomoć drugih ljudi i države… Možda, da mladima kažem da je proizvodnja -proizvod čoveka i da uvek ostaje rezultat vredan pažnje jer na proizvodnji se bazira, i bazirao se, razvoj čovečanstva – zaključuje gospodin Dunđerski.

 

(02.02.2017)