INTERVJU   MILOŠ ĐUKELIĆ  (RED PRODUCTION)

Ljubav je u osnovi uspeha

Ime Miloša Đukelića dobro je poznato svim poznavaocima komercijalne i filmske produkcije. Ovaj Beograđanin, osnivač firme „Red Production“ rođen je 1976. i sin je našeg proslavljenog filmskog novinara, kritičara i urednika Nebojše Đukelića, višegodišnjeg selektora FESTA. Krenuo je očevim stopama, studirao filmsku i televizijsku režiju na Fakultetu dramskih umetnosti. Od 1998. godine radi kao reditelj, producent, autor tekstova i umetnički direktor. Učestvovao je i osvojio nagrade na brojnim međunarodnim festivalima sa svojim reklamama i kratkim filmovima. Režirao je preko 600 reklama i muzičkih spotova, a većina ih se prikazuje u više od 25 zemalja.

red production

Kao uspešan poslovni čovek, Miloš Đukelić je bio nominovan među najuspešnije preduzetnike za 2015. godinu, po izboru kompanije EY (Ernst & Young).

-U posao sam ušao krajem devedesetih, a osnovao prvu firmu oko 2002. godine. Svi znamo koliko problematičan je bio ceo taj period u bivšoj Jugoslaviji. Ali uprkos tome početak nije bio težak, “šta zna dete šta je sto kila”. Bio sam vrlo mlad i naivan kada sam napravio firmu i ta zanesenost i mladalačka samouverenost da mogu sve dala mi je hrabrost da “skočim u hladnu vodu”. Možda nisam imao ni mnogo izbora, ostao sam rano bez jednog od roditelja, finansijske sigurnosti i morao sam da počnem da radim ranije od svojih vršnjaka. Značila mi je i podrška i poverenje ostalih članova porodice – ističe Miloš Đukelić.

Na naše pitanje čime se najviše ponosi, odgovara:

-Ako pričamo o konkretnim projektima, bilo je nekoliko dugometražnih filmova i serija koje smo radili i gde sam ponosan kako smo ih poslovno izneli, ali u svakom pogledu najviše sam ponosan na američki film gde sam bio glavni producent, “Bullet Head” (2017) sa Džonom Malkovičem, Banderasom i Edrijanom Brodijem i gde smo od početne saradnje na scenariju, do kratkog filma koji je bio “udica” da se film uopšte snimi, mi i kreativno i poslovno kreirali okruženje da se film desi, finansira i dobiju glumci tog kalibra. Verovatno je to jedinstven primer za ceo region. Osim toga imamo kancelarije u pet zemalja i ta vrsta razvoja biznisa i izazova vodjenja mini multinacionalke je nešto što je ne toliko uobičajeno za našu zemlju i industriju u kojoj smo. Takođe, radili smo globalnu božićnu reklamu za Huawei sa Levandovskim i reklame sa Gal Gadot i to je, uz činjenicu da smo jedina ne-nemačka produkcija, od ukupno pet sertifikovanih, koja je svetski proizvođač tv reklama i digitalnog kontenta za Henkel, su stvari na koje sam vrlo ponosan. Ideja da nismo samo jeftina radna snaga (kako se nekada pogrešno prezentira uspeh kreativnih industrija sa ovih prostora), nego da izvozimo znanje i pamet po konkuretnoj ceni je ono što me ispunjava ponosom ne samo kao direktora ove firme nego i pripadnika ovog naroda.

Mimo konkretnih projekata, i poslovno i privatno, ponosan sam pre svega na interesantne i dobre ljude sa kojima sam u Redu sarađivao i sa kojima i danas sarađujem. Cela ideja “imati firmu” je u stvari uverenje da zajedno, udruženi, ljudi mogu daleko više nego pojedinci. Ispunjava me činjenica da smo imali ljudske hrabrosti da poklonimo poverenje jedni drugima. Uvek i neumorno ću verovati u ljudsku dobrotu, lojalnost i zajedništvo. Iako su optimisti možda samo loše informisani pesimisti, poverenje u ljude i vera u “srećan kraj” me ne napušta.     

* Profesionalizam je Vaš zaštitni znak, klijenti Vas prepoznaju. U čemu je formula uspeha?

-Poželjno je imati veću viziju od puke novčane satisfakcije. Ako vas to što radite zabavlja, raduje, ispunjava, ima neke šanse da uspete. Pri tom dobro je da gajite smernost, osluškujete potrebe društva i tržišta, da se trudite da budete skromni, neprestano učite i mnogo, mnogo radite… Kada nešto volite ništa vam nije teško. Da li se iko ikada žalio što provodi besanu noć sa voljenom osobom? Ljubav je u osnovi svega, pa i poslovnog uspeha.

Djukelic Milos

* Koji su planovi kompanije za budućnost?

-Situacija na tržistu se nikada u istoriji čovečanstva nije tako brzo menjala. Morate da jako pažljivo posmatrate i neprestano analizirate svet oko sebe. Strategija je – ulaganje u inovativnost, ma kako to zvučalo kao kliše. Stalni rast je svakako prioritet, ali rast koji je održiv dugoročno. Nekada sam mislio da je bitno da se samo što više i brže raste, a danas mislim da je bitno i ne sagoreti u toj želji i potrebi da se bude najbolji. Pripremiti se za novo, biti spreman i hrabar da se iznova pronalizi formula uspeha. Edukacija, eksperimentisati sa novim formama audio vizuelnog stvaranja, i osvajanje novih tržišta su agenda Red produkcije za budućnost.

* Bili ste nominovani među najuspešnije preduzetnike za 2015. godinu, po izboru kompanije EY (Ernst & Young). Šta za Vas lično znači ovo priznanje i kako biste ocenili trenutnu poslovnu klimu u Srbiji ?

-Bio sam u čudu kada su me uvrstili među najuspešnije preduzetnike. Sagledavanje sebe i kao preduzetnika a ne samo kao umetnika, to je bila čudna promena perspektive.

Što se tiče poslovne klime za preduzetništvo danas u Srbiji, mislim da smo svi zajedno, i preduzetnici i radnici i uopšte građani, pravi heroji. Stalno se, iznova, dižemo iz nokdauna i prosto smo neuništivo kreativni i snalažljivi. Koliko je puta delovalo da je sve nepopravljivo propalo, a onda poput onog cveta Prkosa, što raste iz kamena, mi se podignemo i procvetamo? Uz nepotrebne incidente i padove, klima se od 2000. na ovamo neprestano poboljšava. Mi smo i dalje centar regiona, ma kako osakaćeni mnogim i našim pogrešnim izborima i sticajem nesrećnih okolnosti. Zanimljivi smo na mnogo načina. Ono što nam nedostaje je više pravne sigurnosti, još manje politike u biznisu i pre svega rad na promeni naučenih modela ponašanja. Suštinski rad na promeni sistema vrednosti. Od porodičnog vaspitanja do uzora koje postavljuju društvene elite. Svakodnevni rad na promeni katastrofalnih navika koje se i dalje gaje, da se pljuju uspešni, proglašavaju lopovima, da pokušava da se pronađe rupa u zakonu, ošteti ili poslodavac ili država, da se ulaže energija u pronalaženje “veze”, “kombinacije”, umesto da se nešto stvori, smisli kako brže, jeftinije i bolje nešto napravi i bude lider umesto pratilac. Smislite nešto novo, razvijajte poslovne odnose, pronađite novo tržište i klijente. Zaradite umesto da ukradete…

Kada počnemo da slavimo uspeh i preduzetništvo kao vrednosti kojima težimo, kada se umesto logike “da komšiji crkne krava” ugledamo na ljude uspešne iz okruženja i učimo od njih, kada se bude više volelo nego mrzelo, tada ćemo biti i mnogo srećniji i zadovoljniji sobom i zaista napredovati i kao pojednici i kao društvo.

*  Šta biste poručili mladim ljudima koji se odluče da uzmu svoju sudbinu u svoje ruke i postanu preduzetnici?

-Sve ovo iznad što sam strastveno zastupao. Dodao bih samo ovo: treba da se trudite da budete autentični i ne glumite nekoga ko niste. Budite najbolja verzija sebe, a ne kopija nekoga drugog. Trudite se da negujete sportski duh. Velika želja da se uvek bude bolji i pobeđuje, ali ne i padanje u depresiju kada izgubite. Samo ljudi koji ništa nisu probali su oni koji nisu doživeli poraze i pravili greške. Neumoran rad na poslu i neprekidan rad na sebi. Skromnost, hrabrost, neprestano učenje i ljubav prema poslu i ljudima – zaključuje Miloš Đukelić u razgovoru za Net Magazin.

(17.04.2019)