INTERVJU    VITOMIR JEVREMOVIĆ ("DIGITAL MIND")

Entuzijasta i vizionar

Osnivač VR-All-Art kompanije i produkcijske kuće Digital Mind, sa bogatim iskustvom u IT i biznis sektoru razvijao je portfolio u VR, AR, internet i mobilnim aplikacijama, implementirajući nove tehnologije u polju marketinga, industrije zabave, filmske produkcije, kulture i obrazovanja

poster dm

Svet se neprekidno neustrašivo kreće ka nepoznatom i neistraženom, stvarajući bolje uslove za život i otkrivajući nove mogućnosti uz pomoć tehnologije. Nova tehnologija u modernom svetu omogućila je ostvarivanje svih ideja koje jedan kreativni um može da zamisli. Kada čovek, koji je uspešno savladao najnovija tehnološka čuda i poseduje zavidan kreativni potencijal, okupi oko sebe tim ljudi koji dele njegovu viziju i kvalitete, granice poznatog moraju biti pomerene; ono što je bilo nezamislivo pretvara se u realnost, razdaljina više ne predstavlja prepreku, vreme i prostor postaju bezgranični, i svima se otvaraju vrata ka novim prilikama i saradnjama.

Ovo je i priča o entuzijasti i vizionaru, Vitomiru Jevremoviću, čija namera je da stvori čitav novi svet u umetničkom prostoru. On je osnivač VR-All-Art kompanije i produkcijske kuće Digital Mind, po vokaciji arheolog, sa višedecenijskim iskustvom u IT i biznis sektoru. Razvijao je portfolio u VR, AR, internet i mobilnim aplikacijama, implementirajući nove tehnologije u polju marketinga, industrije zabave, filmske produkcije, kulture i obrazovanja.

* Imate veliko iskustvo sa radom u IT sektoru. Početak je bio težak, ali kada se sada osvrnete na put koji ste prešli, šta biste izdvojili kao ono čime se najviše ponosite?

-Era digitalizacije uveliko traje, ali kako nas razvoj tehnologija svaki dan iznenađuje, i sama digitalizacija postaje sigurna prošlost. Naš pogled mora biti okrenut ka budućnosti, jer budućnost je sada i ona je virtuelna.  Uložio sam mnogo napora, kreativnih ideja i programerskog vremena da napravim formulu za budućnost u sferi umetnosti. Pored svega što sam postigao u svojoj karijeri, najveći uspeh sagledavam kroz platformu VR-All-Art koju sam osmislio i kojoj sam, uz svoj tim, udahnuo život - kaže gospodin Jevremović i nastavlja:

-Budućnost kulture i umetnosti će biti spoj realnog i virtuelnog, mešavina stvarnosti i iluzije, doživljaja i razmišljanja. Verujem da nas tek čeka revolucija umetničkog stvaranja, kada sprega sa ovom realnošću konačno bude iskidana i sloboda stvaranja pređe u istraživanje nemogućih scenarija i doživljaja, a pod kreativnom kontrolom umetnika.

Vitomir Jevremovic

* Kompanija Digital Mind jedna je od najznačajnijih u Srbiji što se tiče razvoja novih i inovativnih najsavremenijih tenologija. Zašto ste se opredelili da fokus bude na marketingu, kulturi i zabavnoj industriji?

-U kontekstu novih tehnologija u modernom svetu, bez lažne skromnosti, ističe se kompanija Digital Mind čiji sam osnivač. Sa fokusom na stvaranju inovativnih projekata, najviše u oblasti marketinga, edukacije i industrije zabave, misija kreativnog tima je istraživanje i proširivanje sveta digitalne komunikacije uz razvijanje projekata po porudžbini klijenata. Godinama unazad, cilj kompanije Digital Mind je kreiranje novih iskustava kao što su virtuelna ili proširena stvarnost, i druge forme inovativnih tehnologija. Verujem da će civilizacija imati potpuno nove izazove u periodu produbljenog digitalnog stanja materije koji predstoji, gde će se preispitivati svi postulati ljudske vrste i njenog postojanja, od fizičke forme, pa do religijskih načela. Čeka nas uzbudljiv period u kome će inovacije dotaknuti suštinu našeg smisla.

Ono što izdvaja Digital Mind u moru kompanija sa istom delatnošću je produkcija animiranih filmova. Prvi film ove produkcije, koji je ujedno i prvi srpski animirani film rađen takozvanom gaming engine tehnologijom, je priča koja prethodi bajci Baš Čelik. Imajući u vidu da je to samo uvod u dugometražni animirani film, gledaoci će se upoznati sa junacima, zverima i legendama koje su neodvojivi deo srpskog folklora. Gamе engine tehnologija omogućava da se montaža i režija rade u realnom vremenu, a takođe se koristi i tehnologija snimanja pokreta lica i tela glumaca. Baš Čelik kanališe estetiku crtanog filma, i podržan je od strane Filmskog centra Srbije. Premijera kratkometražnog filma se očekuje na proleće 2019.

* Učestvovali ste u projektu „Doživi Teslu" u Muzeju Nikole Tesle, doveli virtualnu realnost u Narodni muzej kroz VR All Art platformu... Koliko ovakvi projekti doprinose boljem imidžu naše kulture i kakva iskustva nosite iz saradnje sa spomenutim institucijama?

-VR-All-Art je revolucionarna platforma i novo tržište za umetnike, galerije, muzeje i širu javnost koja služi za izlaganje, istraživanje i kupoprodaju umetničkih dela u virtuelnim i proširenim svetovima. VR-All-Art postavlja temelje za nesvakidašnju evoluciju umetničkih izložbi, prostora za izlaganje i trgovinu umetničkim delima. To je neograničeni svet u novoj stvarnosti, "metaverzum" galerija i muzejskih prostora bez ograničenja i bez fizičkih granica. Platforma omogućava svima da istražuju umetnička dela i otkrivaju umetnike iz celog sveta gde god se nalazili, i to u bilo kom trenutku. 

Virtuelna stvarnost vam otvara nove horizonte, pomera granice mogućnosti u realnom svetu i ubacuje vas direktno u priču. To su iskustva koja se ne zaboravljaju. To je edukacija publike u 21. veku. Takođe, umetnicima pruža novu moć, jer više nisu sputani fizičkim ograničenjima prostora i vremena stvarnog sveta. 

Troškovi transporta umetničkih dela i logistike za jednu izložbu u bilo kojoj galeriji u svetu su visoki, što predstavlja jedno od ograničenja za umetnike. Kroz VR-All-Art platformu, uz samo par klikova na mobilnom telefonu, umetnik može da predstavi širokom auditorijumu svoj portfolio. Planiranje izložbi, kao i prekogranični pristup sada su stupili u virtuelno doba gde je sve moguće. VR-All-Art rešava još jednu prepreku uvođenjem ekstenzija za proširenu stvarnost i mešovitu stvarnost, omogućavajući virtuelno postavljanje umetničkih dela u životni prostor. Ovo daje korisniku jedinstvenu priliku da vidi potencijalne umetnine unutar svog prostora, bilo putem kamere svog mobilnog uređaja kroz VR-All-Art mobilnu aplikaciju, ili pomoću naprednijih holografskih uređaja kao što je Microsoft HoloLens.

VR-All-Art je takođe i prostor za predstavljanje ne samo savremenih umetnika, već i muzeja i galerija kako bi prikazali stare velikane umetnosti ili druge predmete kulturne baštine. Umetnici, galeristi i muzeji, ali i univerziteti, kolekcionari i posetioci, sada mogu lakše da sarađuju i izlažu umetnine, ili istraže ogroman svet umetnosti, bez obzira na njihovu lokaciju ili vremensku zonu.

Kao začetnik virtuelnih muzeja u Srbiji i borac za očuvanje nacionalne kulturne baštine ponosno i predano sarađujem sa institucijama poput Narodnog Muzeja, Narodnog muzeja Šabac i Muzeja Nikola Tesla. Rado implementiram nove tehnologije kako bismo očuvali sve što nam je ostalo u amanet.

U okviru VR muzejske postavke "Doživi Teslu" u Muzeju Nikole Tesle posetiocima je omogućena šetnja i upoznavanje sa našim najpoznatijim naučnikom pomoću tehnologije virtuelne realnosti. Tako u Teslinom društvu, koji o svojim dostignućima priča na srpskom jeziku, možete obići njegovu hidrocentralu na Nijagarinim vodopadima ili sobu u hotelu "Njujorker" u kojoj je živeo i proveo poslednje dane, asistirati mu u Kolorado Springsu ili na platfotmi tornja na Long Ajlendu, pa čak i putovati svemirom. Zahvaljujući obimnoj muzejskoj građi, originalnim fotografijama kao i Teslinim ličnim predmetima, potpuno smo rekonstruisali Tesline laboratorije i mesta njegovih najvećih pronalazaka, kao i sam njegov lik. 

* Ističete se profesionalizmom, saradnici Vas prepoznaju. U čemu je formula uspeha ?

-Znam koliko ne znam i trudim se da svakog dana u svakom pogledu sve više napredujem i nešto novo naučim. Time dajem primer i saradnicima i klijentima. Takođe se trudim da kroz nove digitalne forme dam široj publici nešto revolucionarno.

VRAA 2

* Kada su u pitanju IT i moderne tehnologije, Srbija ima potencijala. Međutim, problem predstavlja odliv mozgova koji je sve dominantnije izražen. Koliko kao društvo imamo snage da se odupremo ovim tendencijama?

-Istina je da Srbija ima veliki broj IT stručnjaka i to je definitivno industrija koja neprekidno jača, kako u svetu, tako i kod nas. Moderne tehnologije se kod nas razvijaju sve većom brzinom, ali i dalje kaskamo za svetom i zemljama poput Japana, Amerike, Južne Koreje i Nemačke, koje su tehnološki najnaprednije u skoro svakom smislu. Kod nas elektronska trgovina ne postoji, ekonomija deljenja je osporena, papirologija je i dalje neophodna, dok je svet odavno prošao kroz tu tranziciju koja mu je omgućila lakši i brži razvoj.

Odliv mozgova je prirodna stvar koja se dešava svuda u svetu. Odluka da li ići dalje i pružiti šansu sebi je nešto što zavisi od pojedinca. Pojedinac je taj koji stvara klimu oko sebe, bira svoju budućnost, ali je takođe kreira i za druge. Mi živimo u kapitalističkom društvu i ljudi sami sebi stvaraju dobru perspektivu. Svako ide tamo gde mu je bolje, ako je sposoban da se otrgne od navika koje ga vezuju. Ipak, prednosti zemlje u kojoj si rođen je, između ostalog, mreža koju si kreirao i koja ti može biti veliki oslonac za lični uspeh i razvoj. To kada odete negde nemate.

IT sektor svakako može odlično da živi u Srbiji. Verujem da postoji šansa da se ljudi, posebno IT eksperti, vraćaju polako jer su uslovi koji oni ovde imaju zaista dobri, ali smatram da država tu ima ključnu ulogu. Na njoj je da obezbedi kompanijama u Srbiji priliku da budu deo globalnog društva i učestvuju lako u globalnoj ekonomiji. Za to se vidi jasna volja, ali je sve dosta sporo. Kasnimo za tom vrstom transformacije dvadeset godina, a da nismo ni svesni koliko nam razvoj celog društva zavisi od nje. Na nama je da se borimo da se ta budućnost i desi za naše ljude i našu zemlju što pre - zaključuje Vitomir Jevremović u razgovoru za Net Magazin

(10.12.2018)