INTERVJU    NENAD   MOSLAVAC  -  IMPACT  HUB  BEOGRAD

Savremena  podrška  biznisu

Krajem 2014. godine Beograd je postao deo globalne Impact Hub porodice koja podržava razvoj preduzetništva i okuplja mnogo hiljada članova: startape, konsultante, dizajnere, preduzetnike, filantrope i investitore, ukratko sve koji teže pozitivnim društvenim promenama. Impact Hub Beograd deo je jedne od najvećih svetskih mreža zajednice preduzetnika i poslovanja od šireg značaja. On pomaže sadašnjim i budućim preduzetnicima da ostvare kontakt sa profesijama različitih profila, podele svoje znanje i steknu praksu. O aktuelnom trenutku Impact Hub Beograd-a, njihovim iskustvima u prve tri godine rada i planovima za budući razvoj govori nam Nenad Moslavac, suosnivač i direktor.

-Impact Hub Beograd otvoren je krajem 2014. godine u prostoru takozvane Velike dvorane nekadašnje Zadružne palate, koju je projektovao čuveni beogradski arhitekta Dragomir Leko 1928.  godine.  Kao deo najbrže rastuće globalne mreže Impact Hub, više od 16.000 članova gradi prototip modernog posovanja širom sveta na preko 102 lokacije – ističe gospodin Moslavac i nastavlja:

-U Beogradu, Impact Hub omogućava startapima i mikro-preduzećima da se lakše pripreme za ubrzani rast poslovanja i prve investicije, a zarad dobrobit društva i planete u celini. Od otvaranja, Impact Hub Beograd je izgradio zajednicu od preko 300 članova, organizovali smo više od 500 događaja i ugostili skoro 20.000 posetilaca. Od preko 80 startap timova i kompanija sa kojima smo radili, neke su već i ostvarile investicije u iznosu od preko 170.000 EUR, uglavnom preko nezavisnih privatnih fondova i investicija biznis anđela, ali i preko subvencija i grantova podržanih od fondova dostupnih preko države, kao npr. Fonda za inovacionu delatnost i Razvojne agencije Srbije.

* Impact Hub Beograd sprovodi razne edukativne radionice, uglavnom namenjene mladima koji žele da pokrenu sopstveni biznis. Kakva je zainteresovanost mlađe populacije za ono što nudite?

-U Impact Hub-u mi primenjujemo tzv. horizontalni pristup podrške u razvoju biznisa. Drugim rečima, ne morate da budete iz određenog sektora da biste došli da radite u Impact Hub-u. Svakako jedan od preduslova je da je vaš proizvod ili usluga već u takozvanoj “product market fit” fazi, tj da imate neke mušterije, istražujete tržište i u potrazi ste za “idealnim” kupcem. Vaš proizvod ili usluga utiče pozitivno na okruženje, gradite rešenje lokalno koje je primenjivo globalno. Drugim rečima, postoji impakt, pa se zato i nazivamo Impact Hub.  Samom ovom definicijom nismo ograničeni samo na mlade preduzetnike, međutim, to jeste naša svakodnevnica. Prosečna starost preduzetnika u Impact Hub-u širom sveta, pa i kod nas je oko 30 godina. Jednostavno okruženje, moderna infrastruktura, i drugačiji način rada definiše uslove, koji su najatraktivniji za mlađu populaciju.

* Vaš poslovni tim uglavnom čine mladi, obrazovani, preduzimljivi i energični ljudi spremni da dele svoja iskustva i pomažu drugima. Koji su planovi za budućnost?

-Od 2018. Impact Hub pokreće akcelerator, koji će u svojoj ponudi sadržati mentorstvo, sektorske eksperte, peer2peer razmenu iskustva i znanja. Početkom naredne godine pet startapa dobiće priliku da budu odabrani i da rade iz našeg akceleratora preko kojeg će dobiti investiciju u iznosu od 50.000 EUR.  Za uspešan rad ovakvog akceleratora, neophodno je oformiti i mrežu Anđela Srbije, i mi u Impact Hub-u, zajedno sa partnerskim organizacijama i investitorima ubrzano radimo na formiranju ovakve mreže, koja će povezati sve one koji su zainteresovani da učestvuju u prvom finansiranju startapa, dok su još u takozvanoj ranoj fazi razvoja – early stage development.

* Na ovogodišnjem BELGRADE VENTURE FORUMU Vi ste bili jedan od zapaženijih govornika. Utisak je da ovaj Forum iz godine u godinu dobija na značaju i masovnosti. Šta je to novo što može da unapredi naše globalno poslovno okruženje ?

-Kao što je spomenuto više puta na Forumu, neophodno je da pravimo lokalna rešenja koja su primenjiva na globalnom tržištu. Srbija je isuviše malo tržište, ali svakako ne nezanemarljivo. Veća podrška i bolji pristup kapitalu, finansiranju startapa u najranijim fazama, globalno povezivanje je pravi put.

* Preduzetnici u razvijenim zemljama kvalitetno su umreženi, koristeći sve benefite koje pružaju moderne infomacione tehnologije. Kako biste ocenili stepen umreženosti preduzetnika u Srbiji i šta učiniti da stvari krenu na bolje ?

-U Srbiji,  startap ekosistem  je na početku svog razvoja, i na njemu treba dosta rada da bi što brže uhvatio korak sa globalnim tržištem i prerastao u jedan zreli ekosistem kao što je u nekim razvijenijim zemljama. Međutim, već danas imate značajne aktere koji okupljaju na stotine startapa  i rade sa ovim kompanijama da budu spremnije za investicije i rast. Ključ uspeha je u promeni svesti, kako kod startap zajednice tako i kod investitora, naročito domaćih / budućih Anđela.  Što više boljih startapa izgradimo, samim tim i bolje investitore, naročito u ove najranije faze uspećemo da privučemo, a za to je neophodna saradnja, razmena iskustva i zajednički rad svih aktera u ekosistemu – zaključuje Nenad Moslavac u razgovoru za „Net Magazin“.

(24.11.2017)