INTERVJU   DRAGANA MILANOVIĆ

 Ponosna na tim i reputaciju 

Roberto Baressi logo

Dragana Milanović je osnivač i vlasnik kompanije „Roberto Baressi“. Ova ugledna preduzetnica ima iza sebe značajno iskustvo u tekstilnoj industriji, počev od devedesetih godina kada je pekla zanat u kompaniji njenih roditelja koja se bavila doradom i uslužnim šivenjem. Danas je glavna delatnost firme „Roberto Baressi“ proizvodnja i prodaja muških i ženskih košulja, a koliko je kompanija uspešna, govori i podatak da je naša sagovornica izabrana među kandidate za najbolje preduzetnike 2019. godine po izboru kompanije „Ernst & Young“ (EY).

*  Kompanija “ROBERTO BARESSIizgradila je zavidnu reputaciju. Početak je bio težak, kada se sada osvrnete na put koji ste prešli šta biste izdvojili kao ono čime se najviše ponosite?

-Po mom mišljenju, sve male kompanije koje kreću od početka, ili bolje rečeno iz početka, kao što je to bio naš slučaj, imaju tu fazu teškog puta koja obično traje par godina. Ukoliko kao kompanija preživite taj period, znači da ste došli do određenog rasta i stabilnosti koji vam omogućuju da pređete iz faze preživljavanja u fazu daljeg razvoja, a to je uvek velika stvar. Ja sam ponosna na Roberto Baressi Tim, naše ljude koji zajedno sa nama svakodnevno veruju u ono što radimo – kaže Dragana i nastavlja:

-Moj drugi veliki ponos je naša reputacija – mi smo ljudi koji prave dobre košulje. Predstavili smo srpskom tržištu brendove poput Albinija, Thomas Masona, David & John Andersona – u svetu košulja, to su najveća imena u smislu kvaliteta. Dosta ulažemo u tehnologiju i proces, angažujemo konsultante iz inostranstva i namera nam je da u tome budemo sve bolji i bolji.

*  Kvalitet je Vaš zaštitni znak, klijenti Vas prepoznaju. U čemu je formula uspeha?

-Da biste nešto dobro radili, morate da verujete u to i morate mnogo da volite svoj posao. Samo tako ćete uspeti da mu se posvetite, da prebrodite sve prepreke na početku i da dođete u fazu kada zaista uživate u daljem razvoju svog business-a. Ako nešto volite, onda želite da mu pružite sve najbolje – u našem konkretnom primeru – koristićete nabolje tkanine, najbolje lepljivo platno, poboljšati štepove, uključiti najbolje stručnjake u sam proces – i na kraju dana – imati najbolji proizvod koji možete da ponudite.

Dragana Milanovic Roberto Baressi

* Koji su planovi za budućnost?

-U planu je dalji rad na kvalitetu, spremamo određene inovacije koje će sigurno uticati na to da podignemo Roberto Baressi košulju na još viši nivo. Spremamo dalje širenje na naše tržište, kao i saradnju sa nekim stranim brendovima, koji će svakako biti u našem rangu kvaliteta. Potpisali smo ugovor sa holandskom kompanijom SECRED koja se bavi novčanicima za kartice koji imaju zaštitni okvir koji sprečava zloupotrebu podataka sa kartice. Jako su inspirativni i imaju proizvod koji je vredan pažnje.

* Preduzetnici u našoj zemlji se suočavaju sa mnogim problemima. Kako biste ocenili trenutnu poslovnu klimu i šta učiniti da se stvore povoljniji uslovi za poslovanje privatnih preduzeća?

-Srbija je jedno specifično tržište na kome nije lako praviti velike rezultate. Mala smo zemlja, suočavamo se sa migracijom stanovništva, imamo ograničene finansijske sposobnosti. Mislim da fokus ne treba da bude na tome, jer je pitanje koliko zaista stvari mogu da se promene u bliskoj budućnosti. Mislim da fokus treba da bude na znanju, na tome da kao pojedinac znate što više, primenite na vaš business što više i, uprkos svemu, napravite rezultat zahvaljujući svom “know how”.

*  Šta biste poručili mladim ljudima koji se odluče da uzmu svoju sudbinu u svoje ruke i postanu preduzetnici?

-Da urade detaljne analize, business planove, raspitaju se o pomoćnim fondovima i svim onim start up opcijama, kojih danas kud i kamo ima. Zatim, da budu spremni da će stvari na početku biti naporne i da će biti potrebno vreme. Rezultati preko noći, ma koliko bismo svi mi voleli da ih vidimo, često nisu realni. Možda će biti i neizvesno i stresno, ali ukoliko imate preduzetnički duh, vredi pomučiti se par godina, raditi više nego vaši vršnjaci, izgraditi svoj business i kasnije uživati u rastu i vođenju onog za šta se borili. Nađite nekolicinu ljudi koji isto kao i vi veruju u vašu ideju, takvi su vam na početku potrebni, jer nijedan business nije “one man show”. Birajte uvek bolje od vas, oni vas inspirišu i vuku napred – zaključuje Dragana Milanović u razgovoru za “Net Magazin”.

---------------------------- 

Kvalitet i stil 

Proizvode kompanije „Roberto Baressi“ odlikuje krojačka tradicija, umeće izrade, kvalitet i stil. Sve sirovine se uvoze iz Italije, a kompanija poseduje visok standard kvaliteta, sopstvenu proizvodnju i pet maloprodajnih objekata u Beogradu. U kompaniji „Roberto Baressi“ je razvijen i koncept ručno pravljenih košulja po meri („made to measure“).

Firma „Roberto Baressi“ trenutno sarađuje sa Evropskom bankom za razvoj na projektu unapređenja procesa prodaje i proizvodnje, tako da se uvede međusobni uvid u troškove i dostupnost materijala. Jedan od glavnih ciljeva na koji će se usmeriti u narednom periodu je i digitalno rešenje koje će uvezati proizvodnju i prodavnice, kako bi komunikacija i sam uvid u stanje materijala i proizvoda bila što jednostavnija i tačnija.

 

 

(02.03.2020) 

U KOMPANIJI “BOSCH“ USPEŠNO EDUKUJU KADROVE

 

Dualno obrazovanje – investicija za budućnost

Pozitivna iskustva učenika stečena tokom programa najbolja su promocija za motivisanje sve većeg broja kvalitetnih mladih ljudi koji imaju želju da deo svog obrazovanja provedu u BOSCH programu dualnog obrazovanja – ističe Vladan Doljančević, supervizor za dualno obrazovanje u "BOSCH-u" zadužen za obuku učenika

 

Dualno obrazovanje veoma je značajno kako za privredu naše zemlje, tako i za mlade koji se usavršavaju i stiču nove veštine. Ono je takođe korisno za inostrane kompanije koje posluju na tržištu Srbije, o čemu svedoče i iskustva firme “BOSCH”. O modelu dualnog obrazovanja koji ova nemačka kompanija sprovodi u Srbiji, u saradnji sa Tehničkom školom “Milenko Verkić Neša” u Pećincima, govori Vladan Doljančević, supervizor za dualno obrazovanje u "BOSCH-u" zadužen za obuku učenika.

Bosch1

 

-Od samog početka shvatili smo da je dobra saradnja između kompanije i škola osnova za uspešan program. Samim tim, dobru saradnju sa školama negujemo i trudimo se da je kontinuirano razvijamo kako bismo postigli izuzetne rezultate – kaže Vladan Doljančević i nastavlja:

-Još od početka programa kompanija je uvidela da je bitno da učenici i pre samog uključivanja imaju priliku da se već u školskoj radionici susretnu sa najsavremenijim mašinama i alatima potrebnim za uspešno obrazovanje. Uz podršku nemačke međunarodne organizacije za saradnju GIZ, na samom početku programa renovirali smo i opremili školsku radionicu mašinama i alatima potrebnim za uspešan rad. Svake godine se trudimo da školi doniramo određen broj novih sredstava. Za sve profesore i učenike koji su deo programa organizujemo posete samoj fabrici i dodatno ih upoznajemo sa opremom koju koristimo u obukama u našem sistemu. Kao dodatan alat unapređenja saradnje ističemo redovne mesečne sastanke tima škole i kolega koji su u okviru fabrike uključeni u program.  

* Kao jedan od prvih primera dobre prakse u sistemu dualnog obrazovanja ističe se saradnja Vaše kompanije i Tehničke škole „Milenko Verkić Neša“ u Pećincima. Ta saradnja je po modelu dualnog obrazovanja svojevremeno uvela novi trogodišnji obrazovni profil – INDUSTRIJSKI MEHANIČAR, za potrebe BOSCH-ove fabrike za proizvodnju sistema brisača za automobile u Šimanovcima. Koliko ste zadovoljni rezultatima ovog projekta?

Bosch2

-U toku izrade nastavnog plana za obrazovni profil INDUSTRIJSKI MEHANIČAR imali smo snažnu podršku kolega iz programa dualnog obrazovanja naše kompanije u Nemačkoj. U saradnji sa timom Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije, Tehničke škole i GIZ-a napravljen je izuzetno kvalitetan obrazovni profil. Taj profil je u svim elementima, kao što su standard kvalifikacija, raspored vremena, teme i moduli koje se izučavaju, apsolutno prilagođen savremenim potrebama industrije, a samim tim i potrebama naše kompanije.

* Kako izgleda proces prijavljivanja za program dualnog obrazovanja u kompaniji BOSCH?

-Proces prijavljivanja i izbora učenika za program dualnog obrazovanja u našoj fabrici usklađen je sa „Pravilnikom o načinu raspoređivanja učenika za učenje kroz rad“ koji je donelo Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije. Tokom procesa izbora razgovaramo sa svim učenicima koju su zainteresovani za obavljanje prakse u našem programu. Razgovorima prisustvuju i roditelji učenika ili, ako su oni sprečeni, tu je prisutan pedagog ili psiholog škole. U sam proces raspoređivanja učenika uključeni smo i kao deo tima za karijerno vođenje i savetovanje (KVIS) u Tehničkoj školi u Pećincima.

* Koliko ste zadovoljni interesovanjem budućih kadrova, odnosno odzivom, i njihovom integracijom u standarde kompanije BOSCH?

Bosch3

-Sa zadovoljstvom moramo istaći da je interesovanje učenika završnih razreda osnovnih škola u okolini fabrike za obrazovne profile koje mi podržavamo izuzetno. Dodatno, pozitivna iskustva učenika stečena tokom programa najbolja su promocija za motivisanje sve većeg broja kvaliitetnih mladih ljudi koji imaju želju da deo svog obrazovanja provedu u BOSCH programu dualnog obrazovanja.

Sa integracijom u BOSCH standarde se kreće već od prvog dana, kad učenici postanu deo programa, i to na način prilagođen mladim osobama, tako da ih vrlo brzo prihvataju. Dodatnu pomoć u integraciji učenika pružaju nam kolege iz drugih odeljenja u fabrici.

* Koliko je učenika koji su u Vašoj kompaniji do sada obavljali đačku praksu dobilo zaposlenje u BOSCH-u?

-Do sada su četiri generacije učenika obrazovnog profila INDUSTRIJSKI MEHANIČAR i jedna generacija učenika obrazovnog profila ELEKTRIČAR završile obrazovanje tokom kojeg se odvijao program „Učenja kroz rad“ u našoj kompaniji i svih 45 učenika uspešno je završilo program. Čak 44 njih je svojom motivacijom, zalaganjem, stečenim znanjima i kompetencijama zaslužilo ponudu za posao kompanije „ROBERT BOSCH d.o.o.“.

* Jedan od dobrih primera poslovne prakse jeste i to da svojim učenicima omogućavate i sportske aktivnosti, odlaske na ekskurzije, sajmove i muzeje. Kakve su reakcije učenika i koliko ovaj model unapređuje poslovne i lične veštine?

-Sa različitim vannastavnim aktivnostima smo započeli već od prve generacije učenika 2014. godine i od samog starta reakcije učenika bile su izuzetno pozitivne. Tokom godina smo taj vrlo važan segment dodatno unapređivali, jer su vannastavne aktivnosti odličan alat koji nam pomaže u svakodnevnom radu. Tokom aktivnosti van kompanije (sportski tereni, posete sajmovima, muzejima i slično) učenici imaju priliku da se u neformalnoj atmosferi dodatno povežu, kako međusobno tako i sa timom ljudi koji je uključen u rad programa, a takođe i da steknu neka znanja iz oblasti koje nisu usko povezane sa obrazovnim profilom za koji se školuju. U okviru vremena koje provedu u samoj kompaniji, organizujemo veliki broj treninga iz netehničkih oblasti, u kojima učenicima pružamo mogućnosti da steknu znanja i meke veštine - zaključuje Vladan Doljančević. 

Bosch Pecinci

 

 

 

 

SVET USPEŠNIH     PREDRAG RAJAČIĆ – „BELIT“

Dve decenije u preduzetništvu

BELIT logo

Najuspešniji poslovni ljudi nisu oni koji slede druge, već su to lideri koji postavljaju standarde. Među ovim drugima svakako je i gospodin Predrag Rajačić, direktor kompanije „BELIT“, koji je izabran među najbolje domaće preduzetnike 2019.  godine po izboru „EY“.

Kompaniju „BELIT“ osnovali su pre 20 godina u Beogradu gospodin Predrag Rajačić i Dušan Poznanović, i ona je okupila IT stručnjake sa iskustvom iz oblasti bankarstva i finansijskog tržišta. Sećajući se tih početaka, gospodin Rajačić ističe:

-Od osnivanjaBELITfunkcioniše kao kreativna i inovativna kompanija, sa idejom da se ne vezuje za konkretnu oblast ili tehnologiju već da ide u susret izazovima i nudi IT rešenja koja donose novu vrednost u poslovanju klijenta. Najviše zadovoljstva donose projekti u kojima se kreira potpuno novo rešenje u određenoj oblasti, a najviše izazova donose projekti gde se menja postojeće rešenje potpuno novim. Put od ideje do realizacije je dug i mukotrpan, ali kada se konstatuje da je uspešno pušten u rad novi projekat to čini sve koji su učestvovali u njegovom nastanku i razvoju neizmerno zadovoljnim i ponosnim.

 

*  Profesionalizam  je Vaš zaštitni znak, klijenti Vas prepoznaju. U čemu je formula uspeha?

-Izrada IT rešenja po meri korisika (“tailor made”) je svakako koncept po kojem je “BELIT” prepoznat od klijenata kao pouzdana kompanija koju zovete kada treba rešiti problem ili razviti novi IT servis. Zadatak ljudi iz našeg managementa je da održavaju stalne kontakte sa klijentima radi održavanja i unapređenja saradnje, kao i da prepoznaju oblasti koje imaju potencijal za unapređenje uvođenjem novih IT rešenja, sa ciljem da se uvek bude brži i kreativniji od konkurencije. 

predrag rajacic

* Koji su planovi za budućnost?

-Planovi za budućnost vezani su za osvajanje novih tržišta, novih tehnologija sa fokusom na e-servise i m-servise, kao i novih oblasti poslovanja sa akcentom na finansijske servise, energetsku efikasnost i medicinu.

* Preduzetnici u našoj zemlji se suočavaju sa mnogim problemima. Kako biste ocenili trenutnu poslovnu klimu i šta učiniti da se stvore povoljniji uslovi za poslovanje privatnih preduzeća?

-Za firme u IT sektoru najveći problem predstavlja nemogućnost regulatora da prati dinamiku tehnološkog napretka koja je u IT oblasti svakodnevna. Normalno je da tehnološki standard uvek isprednjači nad zakonskim, ali preveliko kašnjenje, neprepoznavanje i neadekvatno regulisanje dovodi do velikih problema u poslovanju. To direktno utiče i na konkurentnost domaćih firmi u nastupu na inostranom tržištu, pogotovo onih koje ne žele da se bave samo “outsourcing” uslugama već žele da sopstveno rešenje komercijalno ponude korisnicima Interneta. Rastući je i problem nedostatka kadrova u IT sektoru, što ne treba rešavati fabrikovanjem nedovoljno stručnih kadrova sa diplomama, već promenom i osavremenjavanjem IT nastave i programa u srednješkolskom i visokoškolskom obrazovanju.

*  Šta biste poručili mladim ljudima koji se odluče da uzmu svoju sudbinu u svoje ruke i postanu preduzetnici?

-Preduzetništvo je dobar put za svakog mladog čoveka koji poseduje znanje, kreativnost i smisao za finansije i organizaciju. Ne treba se plašiti neuspeha i ne treba odustajati pri suočavanju sa problemima, već treba verovati u svoju ideju i boriti se za nju. Biografije većine ljudi koji su ikone IT industrije počinju na njihovim preduzetničkim počecima u vrlo skromnim uslovima, ali sa idejama koje su promenile moderni svet – zaključuje Predrag Rajačić u razgovoru za “Net Magazin”.

--------------------------

 

Inovativna rešenja

Usmerenost kompanije “BELIT” ka naučno – istraživačkim projektima dovela je do razvoja novih inovativnih rešenja i rada na najnaprednijim programskim platformama. Trenutno je kompanija “BELIT angažovana na više takvih projekata, od kojih se izdvaja onaj koji utvrđuje povezanost zagađenja vazduha sa bolestima disajnih organa i dijabetesom, kao i projekat vezan za praćenje podataka u energetskoj efikasnosti. Korišćenje novih tehnologija ide u prilog postulatu kojim se rukovodi gospodin Rajačić – biti u toku (up to date) da bi proizvodi bili konkurentni.

(25.02.2020)